1. Chwilówki online
  2. >
  3. Porady
  4. >
  5. Monit pożyczki, czyli przypomnienie o zapłacie raty

Monit pożyczki, czyli przypomnienie o zapłacie raty

laptop

Czasem zdarza się tak, że nagle wyskoczy nam pilna potrzeba, na którą nie mamy w danej chwili dość środków finansowych. Najwygodniej jest wtedy wziąć (najlepiej darmową) chwilówkę przez Internet z dogodnym dla nas terminem spłaty. Co się jednak stanie, gdy nie będziemy mieli dość pieniędzy, by uregulować zobowiązanie? Jakie są konsekwencje braku terminowej spłaty?

Po przekroczeniu wyznaczonego terminu spłaty na pewno skontaktuje się z Wami zniecierpliwiony pożyczkodawca. Upomnienie się o zaległą zapłatę lub ratę, to właśnie monit pożyczki. Warto wiedzieć, jakie są możliwe formy kontaktu, czy są one dodatkowo płatne i co zrobić, jeśli dalej nie będziemy w stanie wywiązać się ze zobowiązania.

Co to jest monit i jakie ma formy?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym dokładnie jest monit chwilówki. To ponaglenie ze strony instytucji pożyczkowej, by pożyczkobiorca uregulował ratę lub całkowitą kwotę do spłaty. Oczywiście monity są wysyłane dopiero wówczas, gdy termin uregulowania należności minął, a możliwe problemy z terminowością lub chęć przesunięcia terminu spłaty nie zostały zgłoszone.

Osoby, które nie spłaciły pożyczki na czas, mogą spodziewać się upomnień od pożyczkodawcy w postaci:

  • elektronicznej: SMS lub email (najtańsza i najczęściej wybierana forma monitowania, jest to też pierwsza próba kontaktu ze strony instytucji pożyczkowej, pojawia się zazwyczaj po 7 dniach od wyznaczonego terminu spłaty);
  • rozmowy telefonicznej (stosowana, gdy droga mailowa jest nieskuteczna, przypisane są do niej zazwyczaj wyższe opłaty);
  • listu drogą tradycyjną, za potwierdzeniem odbioru (coraz rzadziej stosowana, pojawia się po około 30 dniach od wyznaczonego umową terminu uregulowania należności);
  • wizyty terenowej (opłata za nią ma najdroższą stawkę, wielu pożyczkodawców nie ma tej formy w swoim repertuarze ponagleń).

Należy podkreślić, że zarówno wysłanie e-maila, SMSa lub rozmowa telefoniczna jako próby kontaktu są uznane za przeprowadzone, nawet jeśli nie doszło do bezpośredniego kontaktu z klientem, gdy ten przykładowo zmienił numer telefonu albo nie sprawdza skrzynki mailowej. Co za tym idzie, za każdą z tych prób kontaktu naliczane są opłaty. Gdy przekroczyliście zatem termin spłaty, to nieodbieranie telefonów nie jest więc najlepszym pomysłem na rozwiązanie problemu.

W zasadzie w każdej umowie pożyczkowej jest zapis o obowiązku niezwłocznego poinformowania instytucji pożyczkowej lub pośrednika pożyczkowego o każdej zmianie danych teleadresowych. Nieaktualny lub błędny adres czy numer telefonu nie może być podstawą do zwolnienia z opłat i odsetek karnych. Dlatego zawsze dbajcie o to, by informacje o Was były aktualne – jest to w Waszym własnym interesie.

Jakie są opłaty za monit?

Monit pożyczki jest przygotowywany przez instytucją pożyczkową i najczęściej jest płatny, w zależności od pożyczkodawcy i formy upomnienia od kilku do kilkudziesięciu złotych. Najdroższe są wizyty terenowe, bo mogą kosztować nawet ponad sto złotych. Jednak nie każdy pożyczkodawca praktykuje takie możliwości. Konkretne kwoty zawsze podane są w umowie pożyczkowej lub dołączonej do niej tabeli opłat. Stąd już przy zaciąganiu zobowiązania możecie sprawdzić, jakie są ewentualne sankcje za nieterminową spłatę.

Część pożyczkodawców przypomina drogą SMSową i mailową o zbliżającym się terminie spłaty – to jeszcze nie jest ponaglenie i nie jest ono płatne. Jest to po prostu pewien standard obsługi klienta i należy wówczas po prostu uregulować należność w wyznaczonym terminie.

Monit – i co dalej?

Ustawa antylichwiarska bardzo ograniczyła maksymalne koszty, jakimi firmy pożyczkowe mogą obciążać swoich klientów, dlatego wielu z pożyczkodawców określa z góry liczbę ewentualnych monitów. W zależności od tego, jaką strategię wybrał dany pożyczkodawca, po nieskutecznych ponagleniach mogą się pojawić:

  • działania wewnętrznego działu windykacji,
  • przekazywanie długu zewnętrznej firmie windykacyjnej,
  • przedsądowe wezwanie do zapłaty i późniejsza sprawa cywilna, ewentualne zajęcie komornicze.

W tym momencie najczęściej również jest przekazywana negatywna informacja o Was do Biura Informacji Kredytowej, biur informacji gospodarczej oraz do Krajowego Rejestru Dłużników. W przyszłości może to utrudnić zaciągnięcie kolejnej pożyczki, wzięcie sprzętu AGD na raty lub podpisanie umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Pamiętajcie jednak, że limit kosztów nie dotyczy już innych podmiotów, które przejmą Wasz dług. Jeśli będzie to jakaś firma windykacyjna, to możecie liczyć się z o wiele wyższymi opłatami i większą natarczywością egzekutorów. W dodatku cały czas będą rosły odsetki karne. Takiej sytuacji zdecydowanie lepiej jest starać się unikać.

Spłata pożyczki – polubowne rozwiązania

Należy pamiętać, że monity i postępowania egzekucyjne długu mają miejsce tylko wtedy gdy, gdy pożyczkobiorca nie kontaktuje się z instytucją pożyczkową. Nieco inaczej sprawa wygląda, gdy problem ze spłatą jest zgłaszany już wcześniej. Firmy pożyczkowe często sięgają wówczas po indywidualne rozwiązania, które mają umożliwić spłatę długu. Najczęściej spotyka się następujące rozwiązania:

  • przesunięcie terminu spłaty,
  • rozłożenie spłaty na raty.

Jeśli chwilówki online udzielił pośrednik pożyczkowy, to bardzo często możliwe jest refinansowanie chwilówki, tzn. za określoną opłatą zobowiązanie jest przeniesione do innej instytucji finansowej, a termin spłaty wyznaczony na nowo. Taki krok można podejmować w zasadzie nieskończoną ilość razy, jednak w miarę szybko suma opłat przewyższy kwotę zobowiązania. Dlatego nie jest to rozwiązanie najkorzystniejsze dla portfela pożyczkobiorcy.

Monit – podsumowanie

Biorąc pożyczkę pamiętajcie więc, aby sprawdzić, jakie zasady egzekwowania należności ma dana firma pożyczkowa i jakie są opinie innych klientów na temat standardów obsługi. Gdyby pojawiły się problemy ze spłatą zobowiązania, to najgorszym wyjściem jest ignorowanie monitów i brak kontaktu z pożyczkodawcą. Zgłoszenie trudności pomoże na wypracowanie z firma pożyczkową rozwiązania, które będzie zadowalające dla obu stron. Powstrzyma ono również narastanie długu i ewentualne konsekwencje z odnotowania Was jako nierzetelnych płatników.

Możecie skorzystać również z naszego forum, by się doradzić innych pożyczkobiorców lub podzielić się z nimi swoimi doświadczeniami. Dokładamy wszelkich starań, by prostować ewentualne nieprawdziwe lub nierzetelne informacje o rozwiązaniach problemu. Gdy sięgacie do innych źródeł internetowych, to pamiętajcie, że osoby udzielające Wam rad mogą nie mieć wykształcenia prawniczego lub finansowego i się po prostu mylić – zachowajcie zatem ostrożność.

Monit pożyczki, czyli przypomnienie o zapłacie raty
Ocena: 4 (ilość ocen: 20)